Dopravní pilot

Jaromír - pilot dopravního letadla

Už od dětství bylo mým snem stát se pilotem velkého dopravního letadla. Po studiu se mi to opravdu podařilo a nejprve jako první důstojník, později jako kapitán jsem v kokpitu Boeingu 737 procestoval celý svět. Proto vím, že je to nesmírně náročná práce, které musíte hodně obětovat. Pilotní výcvik je velice drahý, práce vás často zavede daleko od domova na několik dní nebo týdnů. Únava ze změny časových pásem a práce v noci neprospívají zdraví. Máte obrovskou zodpovědnost za stovky cestujících a musíte dělat řadu závažných rozhodnutí. Jakmile ale sedíte za kniplem a před sebou vidíte jen slunce, mraky a dalekou oblohu, víte, že to za to stojí. 

Výhody
Vysoká průměrná mzda 
Možnost cestování 
Zaměstnanecké letenky 
Vysoká prestiž 
Zajímavá práce

Nevýhody
Finančně náročné získání licence 
Časová náročnost 
Psychická náročnost 
Fyzická náročnost 
Úzká specializace

Co je potřeba

Pro práci dopravního pilota musíte získat potřebné licence, a to dvěma způsoby. Můžete vystudovat některou z dopravních fakult, které tento obor nabízejí, a doplnit je leteckým výcvikem. Druhou možností je po maturitě získat potřebnou teorii a praxi v některé ze soukromých leteckých škol. Je ale potřeba počítat s tím, že obě cesty jsou finančně velice náročné, celkově vyjdou náklady na výcvik mezi 1,5 a 2 miliony korun. Po dokončení výcviku navíc nemáte jistotu uplatnění, řada leteckých společností absolventům nabízí výrazně nižší platy. Je navíc možné, že seženete práci pouze v zahraničí, kde si musíte platit ubytování a cesty domů.

Podmínkou je také perfektní znalost angličtiny, kterou opakovaně každý dopravní pilot dokládá při přezkoušení. Veškerá oficiální komunikace probíhá v angličtině, všechny materiály jsou rovněž anglicky.

Zásadní podmínkou je pak dobrý zdravotní stav. Každoročně podstupujete důkladnou zdravotnickou prohlídku, při výraznějším překročení některých hodnot pak může být pozastavena licence a není možné práci dál vykonávat.

Práce je náročná i časově, pilot má nejvíc napilno v době, kdy mají ostatní prázdniny. Proto během letních měsíců nemohou počítat s dovolenou. Často jsou pryč z domova nejen na několik dnů, ale třeba i týdnů a měsíců. Letecká doprava navíc podléhá velké řadě vnějších faktorů, které na ni mají zásadní dopad, proto není nikdy nic jisté.